reisverslag week 3!

12 maart 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

*SAVE WATER*

Een veel voorkomende zin bij de inwoners van Kaapstad. Dit is helaas in het begin van de week niet gelukt. Zoals ik al eerder had verteld, mag je de wc alleen maar doorspoelen wanneer je de grote boodschap hebt gedaan. Wanneer je een maal doorspoelt, kost dit al 11 liter water. Er mag per persoon 50 Liter gebruik worden.

Deze week begon letterlijk nogal ‘shitty’. De meiden en ik hadden allemaal last van onze buiken, zacht uitgedrukt. We hebben i.p.v. 50 liter per persoon wel 100 liter per persoon opgemaakt aan alleen al de wc.. haha.

Maandag avond zijn we gaan laser gamen. Dit was in een hele grote casino. Het leek wel alsof je letterlijk in Amerika was in Las Vegas. Eenmaal de pakken aangetrokken moesten we ook nog een naam bedenken, ik was natuurlijk ‘squirtle’. Waarom dit natuurlijk is weet ik niet, maar ik vond het een goede naam. Er werd uitgelegd wat we moesten gaan doen en hoe het spel gespeeld ging worden. Er werd afgeteld en het spel ging beginnen. Ik voelde me net een ninja en rende door het gehele parcours heen. Je kon spelen in drie verschillende verdiepingen dus je kon heel wat afrennen. Na 20 minuten te hebben gespeeld, was het spel afgelopen. Ik was derde geworden van de 9 en voelde me echt werkelijk een baas. Nu nog steeds trouwens.

Op woensdag zijn we naar Signal Hill gegaan om hier de zonsondergang te gaan bekijken. We hadden een wijntje meegenomen en wat chips en zijn gaan genieten. Wel was het nogal koud op de berg en we waren vergeten om een jasje mee te nemen. We zijn dus maar heel even geweest want we bevroren. Maar het uitzicht was werkelijk waar prachtig. Later op de avond zijn we nog gaan poolen bij Stones. Niet al te lang want we waren redelijk moe.

De donderdag staat voor bierpong. Al vroeg gingen we naar Forex om te gaan bierpongen. Maar we waren te laat. Er deden al 42 teams mee waardoor de competitie vol zat. Boven zijn we maar wat gaan drinken en zaten bij twee gezellige Afrikanen die nogal te spreken waren over een restaurant met nogal veel MEAT. Het ging de hele tijd over MEAT. Later mochten we toch nog mee doen aan de bierpong maar Daphne en ik waren de tafel boven bezet aan het houden, ons team had wel gewonnen!

Op vrijdag zijn we vroeg uit bed gegaan om toch iets voor te school te gaan doen, want ja dat moet hier helaas ook nog. In de middag zijn we naar Green Market Square gegaan. Dit is een echte Afrikaanse markt waar je kan onderhandelen over de spullen. Echt veel hadden ze niet, want ze hadden bij 50 kramen allemaal hetzelfde. Eerst zijn we hier op het terras gaan zitten waar we onze eerste PINA COLADA hebben gedronken, HEEEERLIJK! Op vrijdag avond stond er een huisparty op het programma van de Belgische vrienden van onze huisgenoot. Dit was een leuke avond waar we laten nog door zijn gegaan naar longstreet (de uitgangsstraat van Kaapstad). Dit was een beetje te leuk en te laat geworden waardoor we de zaterdag werkelijk waar, vrijwel niets uit hebben gevoerd. We zijn even naar de markt geweest om te ontbijten en in de avond naar de Italiaan gegaan. Hanne was hier nergens bij, want onze vriendin Hanne was beste vriend geworden met de wc (alweer, maar nu vanuit de andere kant 😉 ).

Op zondag zijn we naar een township gegaan, Langa. Een township is een sloppenwijk en hier wonen ook kinderen van onze stage. Langa betekent zon en de mensen die hier wonen, vinden het ook fijn om hier te wonen. Iedereen kent elkaar en de mensen hebben het beste met elkaar voor. We begonnen de dag in een kerk waar mensen in Xhosa (de townshiptaal) spraken en liederen aan het zingen waren, erg bijzonder. Later zijn we door de townships gaan lopen. Hier waren ook veel kinderen die de hele tijd aan je zitten en met je willen spelen. Ze spelen veel met je haren, dit omdat mijn haar blond is en omdat onze haren zachter zijn (hebben geen krullen zoals hun haar). De man liet ons een hostel zien. Hier kon je een kamer huren voor 50 Rand (3,50) per maand. Je had dan een bed en mensen sliepen er ongeveer met 13 man in. Heel bijzonder om te zien hoe gelukkig mensen dan kunnen zijn met niets. Foto’s hiervan staan in het album. Later zijn we nog langs de ‘Beverly Hills van Langa gelopen’. Dit zijn mensen die hebben gestudeerd, geld hebben voor een mooi huis maar ondanks dat toch in Langa willen wonen omdat ze hier zijn opgegroeid of omdat ze zich een voelen met de community. Het laatste stuk van de tocht hebben we in een auto gedaan. We reden langs de huizen waar mensen echt niets hebben en het is ook gevaarlijk voor ons om hier te lopen.

In de middag zijn we naar Muizenberg gegaan om lekker aan het strand te gaan liggen want het weer was veel warmer dan verwacht. In de avond nog bij Tiger’s Milk wezen eten en toen op tijd naar bed gegaan.

Voor deze week staan er ook gave dingen op het programma: Openair bioscoop Mamma Mia, Openair bioscoop Why him?, snorkelen met zeehonden, surfen en Carnaval in Capetown. Nu al zin in allemaal!

Tot next week.

1. Noortje en frans:
    12 maart 2018
    echt leuk bohdi om iedere week jou verslag te lezen wat zie je toch veel mooie en minder mooie dingen en jullie maken zoveel mee iets om nooit te vergeten. tot volgende week gr Frans en noortje x
  2. Marion robbescheuten:
    12 maart 2018
    Leuk verhaal get meeste dan de wc is minder van 100 liter😅 em snorkelen met de zeehonden ben benieuwd lijkt mij geweldig om mee te maken heel veel plezier saampjes groetjes tante marion en de rest 😍😘💋
  3. Lonneke:
    Wat bijzonder!!! Enjoy!! Dikke kus